امروز : جمعه, 25 آبان 1397
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیل

بهترین بندگان خدا، چه کسانی هستند؟

 

 

 

احادیث معصومین(علیهم السلام) به مثابه چراغ‌هایی هستند که در ظلمات و تاریکی‌ها مسیر را به انسان نشان می‌دهند. هر چه ما انسان‌ها عمل و گفتارمان نزدیک و شبیه به افعال ائمه هدی شود بدون تردید کفه‌ی اعمال نیک ما در آخرت سنگین‌تر خواهد شد.

بهترین بندگان خدا

« سُئِلَ عَلَیْهِ السَّلامُ عَنْ خِیارِ الْعبادِ؟ فَقالَ(علیه السلام):أَلَّذینَ إِذا أَحْسَنُوا إِسْتَبْشَرُوا، وَ إِذا أَساؤُوا إِسْتَغْفَرُوا وَ إِذا أُعْطُوا شَکَرُوا، وَ إِذا أُبْتِلُوا صَبَرُوا، وَ إِذا غَضِبُوا عَفَوْ ».

از امام رضا(علیه السلام) درباره بهترین بندگان سؤال شد.

فرمود: آنان که هر گاه نیکى کنند خوشحال شوند و هرگاه بدى کنند آمرزش خواهند و هر گاه عطا شوند شکر گزارند و هر گاه بلا بینند صبر کنند، و هر گاه خشم کنند درگذرند.

 

 

 

فلسفه حروف مقطعه اول سوره ها چيست؟

 

 

 

حروف مقطعه در آغاز 29 سوره از قرآن كريم آمده است. نكته جالب درباره حروف مقطعه اين است كه در تاريخ مطرح نشده است كه عرب جاهلي و مشركان در مورد اين حروف در آغاز سوره ها، بر پيامبر خرده گرفته باشند، و اين مي رساند كه آنها با اين حروف مشكلي نداشتند و شايد معناي آنرا متوجه مي شدند.[1] اما مفسران در مواجهه با اين حروف راه هاي مختلفي پيش گرفته اند، برخي معتقدند اين حروف از متشابهات قرآن است كه خداى سبحان علم به آن را به خود اختصاص داده است. برخي معتقدند  اگر كسى بتواند آنها را آن طور كه بايد تركيب كند به اسم اعظم خدا دست يافته، همانطور كه از تركيب" الر" و" حم" و" ن"،" الرَّحْمنُ" درست مى‏ شود، چيزى كه هست ما انسانها قادر بر تركيب آن نيستيم. برخي اين حروف را سوگندهاي خداوند مي دانند، يعني خداوند به اين حرف سوگند مى‏ خورد بر اينكه قرآن كلام او است.[2] موارد ديگري نيز درباره حروف مقطعه ذكر شده است كه هيچ كدام تفسير اين حروف نيست، بلكه تنها احتمالات مفسران است كه براي آن دليل چندان محكمي هم ارائه نكرده اند.
اما آنچه با تحقيق در سوره هايي كه با اين حروف آغاز مي شوند، بدست آمده اينست كه اين حروف يك نوع ارتباط خاصي با مطالب وارده در آن سوره دارد؛ بنابراين سوره هايي كه حروف مقطعه اوايل آنها مشترك است، از يك سنخ مطالب بحث مي كنند. سوره هايي كه با الم شروع مي شوند شش سوره هستند: بقره، آل عمران، عنكبوت، روم،لقمان، سجده. در اين شش سوره همانطور كه ملاحظه مي شود سوره هاي آل عمران و بقره پشت سر هم قرار دارند و چهار سوره عنكبوت، روم، لقمان و سجده نيز پشت سر هم قرار گرفته اند و داراي مضامين يكساني هستند. هم چنين سوره هاي حاميم دار(حم) كه به آنها حواميم گفته مي شود نيز هفت سوره هستند: مومن، فصلت، شوري، زخرف، دخان، جاثيه، احقاف. تمام اين سوره ها از يك سنخ هستند و داراي مضمون و مطلب واحدي هستندو در قرآن پشت سر هم قرار گرفته اند. يا مثلا سوره اعراف كه با المص آغاز مي شود هم داراي مشخصات سوره هايي است كه با الم شروع مي شود و هم سوره ص. در واقع حروف مقطعه اوايل سوره به طور اجمال و رمز اشاره به تمام مطالب وارده در ان سوره دارد، پس از جهت آنكه الم دارد با سوره هاي الم دار مشترك، ولحن و لهجه آن را دارد و از آن جهت كه ص دارد ، لحن و لهجه سوره ص را دارد. سوره ق شكل خاصي دارد كه آن شكل و لهجه در تمام قرآن مشخص است.[3]
علامه طباطبايي از اين نكات نتيجه گرفته اند كه اين حروف رموزى هستند بين خداى تعالى و پيامبرش كه معناى آنها از ما پنهان است و فهم عادى ما راهى به درك آنها ندارد، مگر به همين مقدار كه حدس بزنيم بين اين حروف و مضامينى كه در سوره‏ هاى هر يك آمده ارتباط خاصى هست. و چه بسا اگر اهل تحقيق در مشتركات اين حروف دقت كنند، و مضامين سوره ‏هايى را كه بعضى از اين حروف در ابتداى آنها آمده با يكديگر مقايسه كنند، رموز بيشتر برايشان كشف شود.[4]


پي نوشت:
[1] . تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية، تهران،1374، ج‏1، ص: 61
[2] . الميزان في تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسين حوزه علميه قم،1417ق ،ج‏18، ص: 6
[3] . رساله لب اللباب به ضميمه مصاحبات، محمد حسين طباطبايي، تاليف محمد حسين حسيني تهراني، به كوشش سيد هادي خسروشاهي،بوستان كتاب، قم،1389، بخش مصاحبات(ابحاث قرآني)، ص143
[4] . الميزان في تفسير القرآن، ج‏18، ص: 9-8

 

 

 

اعمال، نماز و ادعیه مشترک بین ماه‌های قمری

 

 

 

اعمال، نماز و ادعیه مشترک بین ماه‌های قمری

همانطور که می‌دانید، ماه‌های قمری هر کدام ویژگی‌ها و آداب و رسوم مخصوص خودشان را دارند و با توجه به آن ویژگی‌ها اعمالی برای آن‌ها ذکر شده است، بطور مثال در ماه مبارک رمضان روزه گرفتن، قرآنخواندن و مراسم‌ها و ادعیه خاص خودش همیشه زبانزد بوده است و ماه‌های دیگر نیز به همین ترتیب دارای اعمالی است که بعضا انجام این اعمال مستحب بوده و سفارش شده است، اما در این بین اعمالی و ادعیه وجود دارد که بصورت کلی برای آمده است و در بین ماه‌های قمری مشترک است.

اعمالی که آداب مخصوص به خودش را داشته و می‌توان در ابتدای هر ماه قمری آن را انجام داد و به برکات و ثواب آن دست یافت.

در همین راستا امروز قصد داریم تا به شرح اعمال، نماز و ادعیه مشترک بین ماه‌های قمری بپردازیم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

اعمال هر ماه نو

ابتدای هر ماه قمری براساس آنچه که در روایات و احادیث آمده است چند عمل مستحب دارد که به آن توصیه‌های فراوان شده است از جمله»؛

اوّل: خواندن دعاهاى نقل شده در وقت دیدن هلال، که بهترین آن‌ها دعاى چهل و سوّم صحیفه کامله است، که همراه با اعمال اول ماه رمضان ذکر شد.

دوم: خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع درد چشم.

سوم: اندکى پنیر خوردن، چه روایت شده: هرکه خود را به خوردن آن در اول هر ماه مقیّد کند، امید است در آن ماه حاجتش ردّ نشود.

چهارم: در شب اوّل دو رکعت نماز بجا آورد، در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام را بخواند، و از خدا بخواهد او را از هر ترس و دردى ایمن گرداند، و در آن ماه حادثه اى را نبیند که ناپسند او باشد.

پنجم: در روز اوّل دو رکعت نماز بجا آورد، در رکعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنین کند، سلامتى اش را در آن ماه از خدا خریده است.

نحوه خواندن نماز اول ماه قمری

در منابع حدیثی؛ روایاتی در خصوص نماز اول ماه ذکر شده‌اند که در این‌جا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

۱. شیخ طوسی در روایتی با ذکر سند نقل می‌کند: «هرگاه ماه نو وارد می‌شد، امام جواد (ع) در اوّلین روز آن، دو رکعت نماز می‌خواند. حضرتشان در رکعت اوّل، بعد از قرائت سوره حمد، به تعداد روز‌های ماه (۳۰ بار) "قل هو الله أحد" را خوانده و در رکعت دوم، بعد از قرائت حمد، به تعداد روز‌های ماه سوره "إنّا أنزلناه فى لیلة القدر" می‌خواند، و از آنچه در دسترسش بود، صدقه می‌داد و بدین وسیله، تندرستى در همه آن ماه را می‌خرید».

سید بن طاووس نیز بعد از نقل این روایت گفته است که مشابه همین نماز را در روایتی به نقل از امام صادق (ع) نیز دیده‌ام، و علاوه بر آن در روایتی دیده‌ام که سزاوار است بعد از نماز، این آیات قرآن کریم نیز خوانده شود: «بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فِی کِتابٍ مُبِینٍ، وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ بِخَیْرٍ فَهُوَ عَلى‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ قَدِیرٌ. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، سَیَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْراً، ما شاءَ اللهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ، ‌حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِباد، ِلا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ، رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌرَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ».

۲. امام صادق (ع) فرمود: «کسی که در شب اول ماه دو رکعت نماز بگزارد و در هر دو رکعت آن بعد از قرائت سوره حمد، سوره انعام را قرائت نموده و از خداوند بخواهد که او را از هر ترس و دردی نگاه دارد، خدای متعال در آن ماه، او را از هر آنچه نگرانش است، ایمن می‌گرداند».

در خصوص وقت فضیلت نماز اول ماه باید گفت؛ در روایات همان‌طور که دیده شد، تنها تعبیر شب و روز را دارد؛ از این‌رو، فقیهان برای نماز اول ماه، وقت فضیلتی - مانند نماز‌های واجب یومیه و نوافل آن - ذکر نکرده‌اند، بلکه گفته‌اند که در تمام روز می‌توان آن‌را خواند. آن‌ها تنها گفته‌اند مستحب است «در روز اوّل هر ماه» دو رکعت نماز خوانده شود؛ یعنی وقت نماز اوّل ماه از اوّل طلوع فجر است تا مغرب، و بعید نیست قبل از طلوع آفتاب هم صحیح باشد و در این صورت بهتر است به قصد رجاء بخواند.

شب اول ماه نیز از اذان مغرب تا طلوع فجر خواهد بود.

زمان خواندن نماز‌های مستحبی

درباره قضای این نماز‌های مستحبی نیز باید گفت؛ به طور کلی، هر نماز مستحبی را که نتوانسته باشیم در وقت مخصوص خودش انجام دهیم، می‌توان قضای آن‌را در وقت دیگری انجام داده و هیچ‌گونه محدودیتی برای زمان قضای آن وجود ندارد؛ و بهتر است نماز‌های مستحبی غیر از نافله‌های یومیه را در خارج از وقت خاصشان به قصد رجاء به جا آورد.

دعای اول ماه قمری

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرا مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ

حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ

لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی اش همیشگى است.

هیچ جنبنده اى در زمین نیست، مگر اینکه روزى او بر خدا است و قرارگاه و امانگاهش را خدا میداند، همه این‌ها در کتابى روشن است.

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی اش همیشگى است.

اگر خدا به تو زیانى رساند، جز او کسى برطرف کننده آن نیست، و اگر خیرى را براى تو بخواهد، فضل او را بازگرداننده اى نیست، آن را به هرکس از بندگانش بخواهد میرساند، و او آمرزنده و مهربان است.

به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی اش همیشگى است.

خدا به زودى پس از دشوارى آسانی قرار می‌دهد، آنچه خدا خواست همان شود، نیرویى نیست مگر به خدا، خدا ما را بس است و نیکو کارگشایى است.

کارم را به خدا وامى گذارم که خدا بیناى به بندگان است، معبودى جز تو نیست، من از ستم کاران بودم، پروردگارا من به آنچه از خیر برایم فرود آرى نیازمندم، پروردگارا مرا تنها مگذار، که تو بهترین وارثانى.

 

 

 

مراسم سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور امام جمعه محترم

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه نصیرشهر، مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور حجت الاسلام والمسلمین خدائی امام جمعه محترم در مسجد حضرت رقیه (س) برگزار شد.

گفتنی است، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین خدائی در خصوص اهمیت مجلس خبرگان صحبت کردند.

http://www.uplooder.net/img/image/96/d75b6b99dd4e48a15f4b43ccd449695e/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B6%DB%B0%DB%B2%DB%B2%DB%B5-%DB%B1%DB%B3%DB%B0%DB%B0%DB%B5%DB%B6.jpg

http://www.uplooder.net/img/image/50/e641e03b04fdb2997e5910f74aaa873d/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B6%DB%B0%DB%B2%DB%B2%DB%B5-%DB%B1%DB%B2%DB%B5%DB%B9%DB%B5%DB%B0.jpg

 

توصیه امام رضا(ع) درباره تقسیم ساعات شبانه روز

 

 

 

امام رضا علیه السلام:

إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ. و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ؛

امام رضا علیه السلام:بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید: زمانى براى مناجات با خدا؛ زمانى براى تأمین معاش؛ زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى که عیب هایتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند، و ساعتى براى کسب لذّت هاى حلال با بخش چهارم توانایى انجام دادن سه بخش دیگر را به دست مى آورید.

 

[ فقه الرّضا علیه السلام، ص. ۳۳۷.]

 

 

 

مراسم نور افشانی به مناسبت یوم الله 22 بهمن

http://www.uplooder.net/img/image/76/bfb34968b19641c1f5305ec128e10243/IMG-9013.JPG

http://www.uplooder.net/img/image/67/0d711208d452fd30681824c9d7809476/IMG-9007.JPG

http://www.uplooder.net/img/image/96/5d9413d04b40caa1f97fd72bd0381e07/IMG-9012.JPG

http://www.upsara.com/images/77nn_232.jpg

امام جمعه محترم نصیرشهر

 

شماره دفتر امام جمعه :22_56655511

داخلی مورد نظر :


مسئول دفتر : عدد 1

امام جمعه محترم : عدد 2

پاسخگویی شرعی : عدد 3

فکس  :عدد 4

http://www.uplooder.net/img/image/95/57c29a7b7b7dfd4eaba8653a619ca278/photo-2016-06-06-09-15-41.jpg  https://telegram.me/nasirjome_ir

سامانه پیامکی : 10002156655511

ماهنامه آدینه بصیرت

حدیث روز

امام علی علیه السلام: مَا أَكْثَـرَ اَلْعِبـَرَ وَ أَقَـلَّ اَلاِعْتِبَـارَ چه بسيار است پنـدها و چه اندكاند، پنـد پـذيران. نهج البلاغه/کلمات قصار 297

اوقات شرعی و ذکر روز

آمار بازدید کنندگان سایت