امروز : یکشنبه, 03 تیر 1397
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیل

ویژه نامه بزرگداشت جایگاه روحانیت

ویژه نامه بزرگداشت جایگاه روحانیت

روحانیت، عنصر اصلی مولّد فرهنگ در کشور ما بوده است. ارزشها و هنجارها، عمدتا از طریق روحانیت به جامعه تزریق گردیده و جزو فرهنگ عامّه مردم درآمده و گفتار و کردار این قشر معتمد دینی، همواره در طول تاریخ، حجت شرعی و مقبول افراد جامعه بوده است.

این ارتباط وثیق بین مردم و روحانیت، ایجاب می کند که به نگاهی متأملّانه به نقش حوزه در القای فرهنگ عامه، بیندازیم و فلسفه این امر را نیز می توانیم در سخن مولا علی(ع) جویا شویم، که فرمودند: (اللهم انه لا بدلک من حجج فی ارضک حجة بعد حجة علی خلقک یهدونهم الی و دینک و یعلمونهم علمک کی لا یتفرق اتباع اولیائک.

))خدایا ضرورت است که در زمین تو حجتهایی باشد که یکی پس از دیگری بر خلقت فرود آیند، تا آنها را به دینت هدایت سازند و علم ترا به آنها فرا دهند تا بدین طریق موالیان تو را از تفرقه و پراکندگی نجات دهند(( .

همه می دانیم که حجتهای واقعی خدا بر روی زمین، انبیاء عظام و ائمه اطهارند(ع) که به نور علم و معرفت الهی مزیّن هستند و به معنای حقیقی، منصوب پروردگارند ولیکن در زمان غیبت علما؛ وارثان زمین و حجتهای حق از ناحیه امامان معصوم و حجت غایب خویشند که آن حضرت خود فرموده اند:

و اما الحوادث الواقعه فارحجوا الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم

در امور متحدثه، به روایت حدیث، به علما مراجعه کنید که آنها حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنها.» در عصر پرالتهاب کنونی، مخصوصا در دو دهه اخیر انقلاب، همه شاهد این نقش بسیار مؤثر علما و روحانیت؛ مخصوصا در راستای احیای فرهنگ غنی اسلام و نیز حفظ باورها و معتقدات دینی مردم و بالاخره انتقال علم و تئوری های پنهان دین، از لابلای کتابها و یا نقل از رجال و علما و اعصار گذشته و همچنین شاهد گسترش و شکوفایی این در سطح جامعه ای، دینی هستیم که بی تردید، برجریده تاریخ رقم خواهد خورد و در دیدگان منصف بشر در زمانهای بعدی نیز، به قضاوت خواهد نشست.

 

علماء : مرزداران مرزهای ایمان

«علماء شیعتنا مرابطون بالثغر الذی یلی ابلیس و عفاریته یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا و عن ان یتسلط علیهم ابلیس و شیعته النواصب الا فمن انتصب لذلک من شیعتنا کان افضل ممن جاهد الروم و الترک و الخزر ألف ألف مرة لانه یدفع عن ادیان مجینا و ذلک یدفع عن ابدانهم»(

علمای شیعه ما مرزداران هستند که بر مرزهای ایمان مردم و در برابر ابلیس و پیروانش به مرزداری می پردازند آنها را از هجوم به ضعفای شیعه باز می دارند و شیعه را از تسلط ابلیس و یاران ناپاکش محفوظ و مصون نگه می دارند آگاه باشید آنکس از شیعیان که چنین وظیفه ای را به عهده می گیرد هزار هزار مرتبه برتر از مجاهدین است که با (دشمنان آن روزگار اسلام) روم و ترک و خزر جهاد می کنند چون او از دین محبان ما دفاع می کند و دیگری از بدنهای ایشان.

 

ارزش علما

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : العُلَماءُ قادَةٌ ، و المُتَّقونَ سـادَةٌ

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : علما، پيشوايند و پرهيزگاران، مهتر.

 

الإمامُ الهاديُّ عليه السلام : لَولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا عليه السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّه ِ ، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه ِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ ، لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ اللّه ِ .

امام هادى عليه السلام : اگر بعد از غيبت قائم ما عليه السلام نبود وجود علمايى كه به سوى او مى خوانند و به وجود او رهنمون مى شوند و با حجتهاى الهى از دين او دفاع مى كنند و بندگان ناتوان خدا را از دامهاى ابليس و پيروان او مى رهانند، بي گمان همه مردم از دين خدا برمى گشتند.

امام راحل در مورد ارتباط وثیق و ناگسستی باورهای دینی مردم با عملکرد روحانیت و نیز عواقب بی اعتنایی و دلسردی مردم نسبت به عالمان دینی و فقها، همواره ابراز نگرانی نموده و خطاب به آنان هشدار می دهد که شکست روحانیت، شکست اسلام است و شکست روحانیت منوط به بی اعتنایی و دلسردی مردم نسبت به روحانیون است.

● اصلی ترین عامل پیوند قلبی، فکری و فرهنگی مردم با روحانیت


همدردی و همسطحی زندگی مادی و معیشتی مردم و روحانیون بوده است. رویکرد اکثریت قریب به اتفاق عالمان دینی و اساتید حوزه های علمیه به زندگی و زخارف دنیایی نگرش آمیخته و آغشته به معنویت، زهد و ساده زیستی بوده است.
ممیزه بارز و برجسته فوق همواره به عنوان رمز و راز توفیق خارق العاده روحانیون در ایجاد تحولات دینی و معنوی مردم به شمار آمده است. چرا که آحاد مردم هیچگاه کمترین شکاف و فاصله ای را بین خود و روحانیت احساس نکرده و آنان را نمود و نماد عینی و عملی سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) دانسته اند. دین را نه از منابع دینی بلکه از منادیان دینی فرا گرفته و رفتار و گفتار آنان را مصادیق بارز مفاهیم و معارف اسلامی پنداشته اند.

 ارزش علم و علماء

از نظر اسلام، علم داراى ارزش فوق العاده اى است. همه ما مى دانيم كه آيات و روايات درباره ارزش علم و لزوم تحصيل آن به قدرى فراوان است كه نيازى به توضيح و تبيين ندارد. معمولا بخش مهمى از هر كتاب روايى در باره اهميت علم است. اين روايات درخور توجه بسيار است.

تحصيل علم، هميشه و در هر حال، داراى ارزش و اهميت بسيار است. در جنگ جمل شخصى به خدمت اميرالمؤمنين(عليه السلام) رسيد و از ايشان در باره توحيد سؤال كرد. اصحابى كه در حضور آن حضرت بودند به آن شخص اعتراض كردند كه مگر ميدان جنگ و گرفتاريهاى امام را نمى بينى؟ اكنون وقت پرسيدن سؤال علمى نيست. حضرت فرمودند: او را رها كنيد، ما براى همين مى جنگيم. هدف ما اين است كه معرفت مردم نسبت به خدا و دين بيشتر شود. سپس به طور مفصّل، به سؤال او پاسخ دادند.

اِذا كانَ يَومُ القِيامَةِ وُزِن مِدادُ العُلَماءِ بِدِماءِ الشُّهَداءِ فَيَرْجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دِماءِ الشُّهَداء

در روز قيامت آثار قلمى علما را با خون شهدا مى سنجند، آنگاه اهميت و ارزش مداد علما و آثار قلم آنها بر خون شهدا رجحان پيدا مى كند. با اين مضمون، دهها روايت در كتب حديث مضبوط است.

برحسب بسيارى از روايات، علما وارثان انبيا هستند؛ مانند، روايت معروف «اِنَّ العُلَماءَ وَرثةُ الأنبياءِ»(1) يا آن روايت كه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)سه بار فرمودند: «اللّهُمَ ارْحَمْ خُلَفائى». از آن حضرت سؤال شد: منظور از خلفاى شما چه كسانى هستند؟ ايشان فرمودند: كسانى كه سخن مرا بشناسند و در بين مردم نشر دهند(2).

شخصى خدمت امام صادق(عليه السلام) رسيد و سؤال كرد: اگر من به جبهه جنگ بروم و از مرزهاى كشور اسلامى دفاع كنم بيشتر ثواب دارد يا اگر به دنبال تحصيل علم باشم؟ حضرت مثالى زدند و موضوع را براى او بيان كردند و فرمودند: «عُلَماءُ شيعَتِنا مُرابِطونَ بِالثَّغرِ الَّذى يَلى اِبليسَ و عَفاريَتة»(3) علماى ما از آن مرزى دفاع مى كنند كه در مقابل شيطان و عفريت هاى او قرار دارد؛ از آن سنگرهايى كه در بين مسلمانان و مؤمنان از يك سو و شيطان و عفريتهاى او از سوى ديگر است دفاع مى كنند و مانع از تسخير قلوب مردم مى شوند. متن اين روايت در كتاب عوالم موجود است.

عالم موجب نجات مردم از عذاب ابدى مى گردد علاوه بر آنكه موجب تأمين دنياى آنها مى شود. در سايه عمل به اسلام و راهنماييهاى نجات بخش آن، سعادت ابدى براى مردم مهيّا خواهد شد.

هنگام نگاه به آسمان در شب، ستارگان فروزانى را مى بينيم كه از ديدن آنها مبتهج مى شويم. قرآن كريم مى فرمايد: «و بِالنَّجمِ هْم يَهْتَدونَ»(1)يكى از بركات ستارگان براى مردم اين است كه به وسيله آنها راهها را تشخيص مى دهند. در گذشته، مهمترين چيزى كه موجب هدايت قافله ها و كاروانها در شب مى شد همين ستارگان بود. در روايتى آمده كه مناطقى از زمين براى اهل آسمانها مى درخشد، همانگونه كه ستارگان براى اهل زمين مى درخشند؛ يعنى، همانسان كه ما از نور ستارگان لذّت مى بريم، اهل آسمانها(فرشتگان خدا) نيز وقتى به زمين نگاه مى كنند، بعضى مناطق را مانند ستارگان آسمان درخشان مى بينند و از ديدن آنها لذّت مى برند. آن مناطق گاهى يك خانه، گاهى يك محلّه و گاهى يك شهراست، مانند مكه معظمه، مدينه منوّره، كربلاى مشعلى، مساجد، منازل علما و منازلى كه در آن قرآن تلاوت مى شود.

وجود عالم در بين مردم از وجود خورشيد به مراتب نافعتر است. اگر خورشيد نباشد زيانهاى بسيارى به مردم وارد مى شود امّا همه آن زيان ها مادى است امّا عالِم، روح انسان را رشد و تكامل مى دهد و انسان را، علاوه بر سعادت دنيوى، به سعادت اخروى نيز مى رساند. به همان اندازه كه روح بر بدن شرف دارد معنويات نيز بر ماديات شرف دارند. پس وجود عالِم بر همه نعمتهاى مادى برترى دارد.

ـ روحانيت هدايتگر جامعه

مقصود از خلقت الهى و بعثت انبيا تأمين سعادت بشر است. در اين باره نيازى به استدلال به آيات و روايات نيست. وقتى به اين مقصود توجه كرديم، حتى اگر از سوى خداوند هم امرى صادر نمى شد بر ما لازم بود كه در راه تحقق بخشيدن به اين غرض و نيل به سعادت و كمال كوشش كنيم. بنا بر اصلى در علم اصول، اگر عبد از غرض مولا اطلاع داشته باشد، حتى اگر به او امر نكند، بايد در راه تحقّق غرض او بكوشد(1). وقتى توجه داشته باشيم كه مقصود از خلقت و بعثت انبيا اين بوده كه انسانها راه سعادت و كمال را پيدا كنند، كسانى كه به سعادت نرسيده اند گمراهند لذا بايد از طريق بندگى خداى متعال و اطاعت از دستورات او به اين مرحله برسند. به دليل عقلى صريح و غير قابل تشكيك، همه موظفند كه در اين راه تلاش كنند. بر اساس روايات متعدد، از جمله: «اِنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأَنبِياءِ»(2) و «اللّهُمَّ ارْحَمْ خُلَفائي...»(3)، تنها روحانيت است كه مى تواند انسانها را از گمراهى نجات دهد و اين وظيفه اى است كه بر عهده علما بوده و هست ..

 

 

ویژه نامه بزرگداشت جایگاه روحانیت

روحانیت، عنصر اصلی مولّد فرهنگ در کشور ما بوده است. ارزشها و هنجارها، عمدتا از طریق روحانیت به جامعه تزریق گردیده و جزو فرهنگ عامّه مردم درآمده و گفتار و کردار این قشر معتمد دینی، همواره در طول تاریخ، حجت شرعی و مقبول افراد جامعه بوده است.

این ارتباط وثیق بین مردم و روحانیت، ایجاب می کند که به نگاهی متأملّانه به نقش حوزه در القای فرهنگ عامه، بیندازیم و فلسفه این امر را نیز می توانیم در سخن مولا علی(ع) جویا شویم، که فرمودند: (اللهم انه لا بدلک من حجج فی ارضک حجة بعد حجة علی خلقک یهدونهم الی و دینک و یعلمونهم علمک کی لا یتفرق اتباع اولیائک.

))خدایا ضرورت است که در زمین تو حجتهایی باشد که یکی پس از دیگری بر خلقت فرود آیند، تا آنها را به دینت هدایت سازند و علم ترا به آنها فرا دهند تا بدین طریق موالیان تو را از تفرقه و پراکندگی نجات دهند(( .

همه می دانیم که حجتهای واقعی خدا بر روی زمین، انبیاء عظام و ائمه اطهارند(ع) که به نور علم و معرفت الهی مزیّن هستند و به معنای حقیقی، منصوب پروردگارند ولیکن در زمان غیبت علما؛ وارثان زمین و حجتهای حق از ناحیه امامان معصوم و حجت غایب خویشند که آن حضرت خود فرموده اند:

و اما الحوادث الواقعه فارحجوا الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجة الله علیهم

در امور متحدثه، به روایت حدیث، به علما مراجعه کنید که آنها حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنها.» در عصر پرالتهاب کنونی، مخصوصا در دو دهه اخیر انقلاب، همه شاهد این نقش بسیار مؤثر علما و روحانیت؛ مخصوصا در راستای احیای فرهنگ غنی اسلام و نیز حفظ باورها و معتقدات دینی مردم و بالاخره انتقال علم و تئوری های پنهان دین، از لابلای کتابها و یا نقل از رجال و علما و اعصار گذشته و همچنین شاهد گسترش و شکوفایی این در سطح جامعه ای، دینی هستیم که بی تردید، برجریده تاریخ رقم خواهد خورد و در دیدگان منصف بشر در زمانهای بعدی نیز، به قضاوت خواهد نشست.

 

علماء : مرزداران مرزهای ایمان

«علماء شیعتنا مرابطون بالثغر الذی یلی ابلیس و عفاریته یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا و عن ان یتسلط علیهم ابلیس و شیعته النواصب الا فمن انتصب لذلک من شیعتنا کان افضل ممن جاهد الروم و الترک و الخزر ألف ألف مرة لانه یدفع عن ادیان مجینا و ذلک یدفع عن ابدانهم»(

علمای شیعه ما مرزداران هستند که بر مرزهای ایمان مردم و در برابر ابلیس و پیروانش به مرزداری می پردازند آنها را از هجوم به ضعفای شیعه باز می دارند و شیعه را از تسلط ابلیس و یاران ناپاکش محفوظ و مصون نگه می دارند آگاه باشید آنکس از شیعیان که چنین وظیفه ای را به عهده می گیرد هزار هزار مرتبه برتر از مجاهدین است که با (دشمنان آن روزگار اسلام) روم و ترک و خزر جهاد می کنند چون او از دین محبان ما دفاع می کند و دیگری از بدنهای ایشان.

 

ارزش علما

رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : العُلَماءُ قادَةٌ ، و المُتَّقونَ سـادَةٌ

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : علما، پيشوايند و پرهيزگاران، مهتر.

 

الإمامُ الهاديُّ عليه السلام : لَولا مَن يَبقى بَعدَ غَيبَةِ قائمِنا عليه السلام مِنَ العُلَماءِ الدّاعينَ إلَيهِ ، و الدالّينَ عَلَيهِ ، و الذابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّه ِ ، و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِ اللّه ِ مِن شِباكِ إبليسَ و مَرَدَتِهِ ، و مِن فِخاخِ النَّواصِبِ ، لَما بَقِيَ أحَدٌ إلاّ ارتَدَّ عَن دينِ اللّه ِ .

امام هادى عليه السلام : اگر بعد از غيبت قائم ما عليه السلام نبود وجود علمايى كه به سوى او مى خوانند و به وجود او رهنمون مى شوند و با حجتهاى الهى از دين او دفاع مى كنند و بندگان ناتوان خدا را از دامهاى ابليس و پيروان او مى رهانند، بي گمان همه مردم از دين خدا برمى گشتند.

امام راحل در مورد ارتباط وثیق و ناگسستی باورهای دینی مردم با عملکرد روحانیت و نیز عواقب بی اعتنایی و دلسردی مردم نسبت به عالمان دینی و فقها، همواره ابراز نگرانی نموده و خطاب به آنان هشدار می دهد که شکست روحانیت، شکست اسلام است و شکست روحانیت منوط به بی اعتنایی و دلسردی مردم نسبت به روحانیون است.

● اصلی ترین عامل پیوند قلبی، فکری و فرهنگی مردم با روحانیت


همدردی و همسطحی زندگی مادی و معیشتی مردم و روحانیون بوده است. رویکرد اکثریت قریب به اتفاق عالمان دینی و اساتید حوزه های علمیه به زندگی و زخارف دنیایی نگرش آمیخته و آغشته به معنویت، زهد و ساده زیستی بوده است.
ممیزه بارز و برجسته فوق همواره به عنوان رمز و راز توفیق خارق العاده روحانیون در ایجاد تحولات دینی و معنوی مردم به شمار آمده است. چرا که آحاد مردم هیچگاه کمترین شکاف و فاصله ای را بین خود و روحانیت احساس نکرده و آنان را نمود و نماد عینی و عملی سیره پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) دانسته اند. دین را نه از منابع دینی بلکه از منادیان دینی فرا گرفته و رفتار و گفتار آنان را مصادیق بارز مفاهیم و معارف اسلامی پنداشته اند.

 ارزش علم و علماء

از نظر اسلام، علم داراى ارزش فوق العاده اى است. همه ما مى دانيم كه آيات و روايات درباره ارزش علم و لزوم تحصيل آن به قدرى فراوان است كه نيازى به توضيح و تبيين ندارد. معمولا بخش مهمى از هر كتاب روايى در باره اهميت علم است. اين روايات درخور توجه بسيار است.

تحصيل علم، هميشه و در هر حال، داراى ارزش و اهميت بسيار است. در جنگ جمل شخصى به خدمت اميرالمؤمنين(عليه السلام) رسيد و از ايشان در باره توحيد سؤال كرد. اصحابى كه در حضور آن حضرت بودند به آن شخص اعتراض كردند كه مگر ميدان جنگ و گرفتاريهاى امام را نمى بينى؟ اكنون وقت پرسيدن سؤال علمى نيست. حضرت فرمودند: او را رها كنيد، ما براى همين مى جنگيم. هدف ما اين است كه معرفت مردم نسبت به خدا و دين بيشتر شود. سپس به طور مفصّل، به سؤال او پاسخ دادند.

اِذا كانَ يَومُ القِيامَةِ وُزِن مِدادُ العُلَماءِ بِدِماءِ الشُّهَداءِ فَيَرْجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دِماءِ الشُّهَداء

در روز قيامت آثار قلمى علما را با خون شهدا مى سنجند، آنگاه اهميت و ارزش مداد علما و آثار قلم آنها بر خون شهدا رجحان پيدا مى كند. با اين مضمون، دهها روايت در كتب حديث مضبوط است.

برحسب بسيارى از روايات، علما وارثان انبيا هستند؛ مانند، روايت معروف «اِنَّ العُلَماءَ وَرثةُ الأنبياءِ»(1) يا آن روايت كه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله)سه بار فرمودند: «اللّهُمَ ارْحَمْ خُلَفائى». از آن حضرت سؤال شد: منظور از خلفاى شما چه كسانى هستند؟ ايشان فرمودند: كسانى كه سخن مرا بشناسند و در بين مردم نشر دهند(2).

شخصى خدمت امام صادق(عليه السلام) رسيد و سؤال كرد: اگر من به جبهه جنگ بروم و از مرزهاى كشور اسلامى دفاع كنم بيشتر ثواب دارد يا اگر به دنبال تحصيل علم باشم؟ حضرت مثالى زدند و موضوع را براى او بيان كردند و فرمودند: «عُلَماءُ شيعَتِنا مُرابِطونَ بِالثَّغرِ الَّذى يَلى اِبليسَ و عَفاريَتة»(3) علماى ما از آن مرزى دفاع مى كنند كه در مقابل شيطان و عفريت هاى او قرار دارد؛ از آن سنگرهايى كه در بين مسلمانان و مؤمنان از يك سو و شيطان و عفريتهاى او از سوى ديگر است دفاع مى كنند و مانع از تسخير قلوب مردم مى شوند. متن اين روايت در كتاب عوالم موجود است.

عالم موجب نجات مردم از عذاب ابدى مى گردد علاوه بر آنكه موجب تأمين دنياى آنها مى شود. در سايه عمل به اسلام و راهنماييهاى نجات بخش آن، سعادت ابدى براى مردم مهيّا خواهد شد.

هنگام نگاه به آسمان در شب، ستارگان فروزانى را مى بينيم كه از ديدن آنها مبتهج مى شويم. قرآن كريم مى فرمايد: «و بِالنَّجمِ هْم يَهْتَدونَ»(1)يكى از بركات ستارگان براى مردم اين است كه به وسيله آنها راهها را تشخيص مى دهند. در گذشته، مهمترين چيزى كه موجب هدايت قافله ها و كاروانها در شب مى شد همين ستارگان بود. در روايتى آمده كه مناطقى از زمين براى اهل آسمانها مى درخشد، همانگونه كه ستارگان براى اهل زمين مى درخشند؛ يعنى، همانسان كه ما از نور ستارگان لذّت مى بريم، اهل آسمانها(فرشتگان خدا) نيز وقتى به زمين نگاه مى كنند، بعضى مناطق را مانند ستارگان آسمان درخشان مى بينند و از ديدن آنها لذّت مى برند. آن مناطق گاهى يك خانه، گاهى يك محلّه و گاهى يك شهراست، مانند مكه معظمه، مدينه منوّره، كربلاى مشعلى، مساجد، منازل علما و منازلى كه در آن قرآن تلاوت مى شود.

وجود عالم در بين مردم از وجود خورشيد به مراتب نافعتر است. اگر خورشيد نباشد زيانهاى بسيارى به مردم وارد مى شود امّا همه آن زيان ها مادى است امّا عالِم، روح انسان را رشد و تكامل مى دهد و انسان را، علاوه بر سعادت دنيوى، به سعادت اخروى نيز مى رساند. به همان اندازه كه روح بر بدن شرف دارد معنويات نيز بر ماديات شرف دارند. پس وجود عالِم بر همه نعمتهاى مادى برترى دارد.

ـ روحانيت هدايتگر جامعه

مقصود از خلقت الهى و بعثت انبيا تأمين سعادت بشر است. در اين باره نيازى به استدلال به آيات و روايات نيست. وقتى به اين مقصود توجه كرديم، حتى اگر از سوى خداوند هم امرى صادر نمى شد بر ما لازم بود كه در راه تحقق بخشيدن به اين غرض و نيل به سعادت و كمال كوشش كنيم. بنا بر اصلى در علم اصول، اگر عبد از غرض مولا اطلاع داشته باشد، حتى اگر به او امر نكند، بايد در راه تحقّق غرض او بكوشد(1). وقتى توجه داشته باشيم كه مقصود از خلقت و بعثت انبيا اين بوده كه انسانها راه سعادت و كمال را پيدا كنند، كسانى كه به سعادت نرسيده اند گمراهند لذا بايد از طريق بندگى خداى متعال و اطاعت از دستورات او به اين مرحله برسند. به دليل عقلى صريح و غير قابل تشكيك، همه موظفند كه در اين راه تلاش كنند. بر اساس روايات متعدد، از جمله: «اِنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأَنبِياءِ»(2) و «اللّهُمَّ ارْحَمْ خُلَفائي...»(3)، تنها روحانيت است كه مى تواند انسانها را از گمراهى نجات دهد و اين وظيفه اى است كه بر عهده علما بوده و هست ..

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی

http://www.upsara.com/images/77nn_232.jpg

امام جمعه محترم نصیرشهر

 

شماره دفتر امام جمعه :22_56655511

داخلی مورد نظر :


مسئول دفتر : عدد 1

امام جمعه محترم : عدد 2

پاسخگویی شرعی : عدد 3

فکس  :عدد 4

http://www.uplooder.net/img/image/95/57c29a7b7b7dfd4eaba8653a619ca278/photo-2016-06-06-09-15-41.jpg  https://telegram.me/nasirjome_ir

سامانه پیامکی : 10002156655511

ماهنامه آدینه بصیرت

حدیث روز

امام صادق (سلام الله علیه) : صَلاةُ مُتَطَيِّبٍ أفضَلُ مِن سَبعينَ صَلاةً بِغَيرِ طيبٍ. نماز شخص خوشبو برتر از هفتاد نماز بدون بوى خوش است. الصلاة: ص 51 ح 148

اوقات شرعی و ذکر روز

آمار بازدید کنندگان سایت